Ziņas
Radīta jauna digitālā vide ar spēles elementiem: Art Space
Vidzemes Augstskolas pētniece Ieva Gintere sadarbībā ar jauno mediju māksliniekiem Kristapu Biteru (Latvijas Mākslas akadēmija) un Ievu Vīksni (Vidzemes Augstskola, Latvijas Mākslas akadēmija, Liepājas universitāte) izstrādājusi jaunu digitālu vidi Art Space. Tā ir izglītojoša jauno mediju mākslas platforma ar spēles elementiem, kuras mērķis ir pārnest zināšanas par laikmetīgās spēļošanas estētiku no kultūras teorijas pie plašākas publikas.
Art Space ir jauna, līdz šim neizmantota spēles forma izglītojošo un mākslas spēļu laukā, kas stāsta par mūsdienu spēļu estētiku, tās vēsturisko fonu un mākslas filosofijas aspektiem. Izglītojošo jeb nopietno spēļu žanrā ir diezgan daudz piemēru, kas veltīti kultūras vēsturiskajam mantojumam, tomēr nav spēļu, kas lietotāju informētu un izglītotu mūsdienu mākslas stilos un laikmetīgās estētikas teorijā. Art Space piedāvā digitālo spēļu stilistikas paraugus, atsauces uz spēļu estētikas priekštečiem, ieskatu teorētiskajā kontekstā un pārskatāmu spēļu estētikas tendenču klasifikāciju deviņās stilu zālēs. Art Space veidota izsmalcinātā mākslinieciskā rokrakstā, atspoguļojot stilu dažādību un izmantojot lēnās spēļošanas (slow gaming), kā arī iegremdēšanās estētikas (immersiveness) principus.
Art Space ir interaktīva virtuāla mākslas akadēmija ar viegli ironisku, rotaļīgu noskaņu, kurā lietotājs var radoši izpausties deviņos jaunās estētikas stilos, un tie ir futūrisms, fotoreālisms, naivā māksla, kičs/kemps, gličs, trokšņu, hack, pikseļu estētika un ģeneratīvā māksla. Piemēram, lai izietu no hack istabas, spēlētājam jākļūst par hakeri, kas ielaužas nākamajā spēles līmenī. Art Space veidotāji izmantojuši smilšu kastes (sandbox) spēles elementus: izmantojot pieejamos rīkus, spēlētājs var veidot unikālas kompozīcijas. Atkarībā no lietotāja meistarības un vēlmēm, ir iespējams pārveidot atsevišķus objektus vai pat visu spēles laukumu.
Katram stilam paredzēta sava telpa ar tai piederošiem vēsturisko priekšteču piemēriem un vides īpatnībām. Stilu zālēs atrodas Zināšanu rezidences (Orbs of Knowledge). Tajās spēlētājs var noskatīties jaunāko spēļu paraugus un izlasīt īsu teorētisku pārskatu, kas parāda stila veidošanos un intertekstuālās atsauces. Trokšņu estētikas zālē iespējams noklausīties mūsdienu skaņdarbu fragmentus, kas raksturo ar trokšņainību saistīto skaņas izjūtu. Zināšanu rezidences piedāvā arī ludogrāfiju jeb digitālo spēļu sarakstu katram no deviņiem stiliem. Lai apgūtu digitālo spēļu estētiku, lietotājs izmanto piedāvātos objektus, efektus un tekstūras, un ar tiem darbojas atbilstoši deviņu stilu īpatnībām, kā arī radoši izpaužas, tos pārveidojot.
Art Space demo versija Windows operētājsistēmai pieejama mājaslapā http://artspace.va.lv/.
Spēle tapusi Vidzemes Augstskolas pēcdoktorantūras projekta “Modernisma mākslas kodu veicināta IKT produktu inovācija” Nr.1.1.1.2/VIAA/1/16/106 ietvaros, kas īstenots ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu (2018-2021).
Projekta ietekme:
-nopietno spēļu (serious games) žanra attīstība laikmetīgās estētikas kontekstā ar līdz šim neesošu mākslas pētniecības un digitālo spēļu šķērsojumu,
-mūsdienu kultūras kapitāla dokumentēšana, jauno mākslinieku darbu popularizēšana,
-digitālo mākslas spēļu (1998-2021) pētniecība, stilistikā analīze un klasifikācija,
-ieguldījums izglītības digitalizēšanā un mūžizglītībā,
-zināšanu pārnesums no pētniecības jomas pie plaša mēroga sabiedrības par mūsdienu mākslas intelektuālo mantojumu.
Līdzīgi raksti: