Ziņas
Latvijas spēļu izstrādātāju viedoklis par Steam Direct
10. februārī Valve paziņoja, ka tiks mainīta Steam Greenlight sistēma, caur kuru bija iespējams iekļūt Steam veikalā, un tā vietā būs jauns spēles pieteikšanas modelis. Jaunais veids, kādā varēs pieteikt spēles, tiek saukts par Steam Direct, to ir plānots ieviest 2017. gada pavasarī, un ar to pilnībā aizstāt Steam Greenlight esošo balsošanas modeli, kurš reizē ļāva veidot arī fanu bāzi ap savu spēli. Izstrādātājiem, lai pieteiktu spēli izskatīšanai, būs jāmaksā neatgriezeniska summa, par kuru vēl tiek diskutēts. Valve veica aptauju, kurā centās noskaidrot, kāda varētu būt cena par katru iesniedzamo spēli. Šajā aptaujā izstrādātāji minēja plašu summas diapazonu, kas bija robežās no 100$ līdz 5000$, tādējādi mēģinot panākt kvalitātīvāku spēļu esamību Steam veikalā. Līdz šim Steam Greenlight bija vienreizēja 100 dolāru maksa, pēc kuras veikšanas bija iespēja ievietot neierobežotu skaitu spēļu, kamēr jaunā sistēma paredz, ka par katru spēli būs jāmaksā atsevišķi.
Šis Valve paziņojums ir izraisījis neskaitāmas diskusiju vētras, tādēļ nolēmu aptaujāt arī Latvijas spēļu izstrādātājus, kuriem ir pieredze ar Steam Greenlight, izteikt savu viedokli par jauno sistēmu, kā arī izteikt viedokli par to, kāda viņuprāt būtu pieņemamā Steam Direct noteiktā cena.
Nauris Amatnieks (There Was A Caveman, Moustache Mountain)
Uzskatu, ka Steam Greenlight noteikti bija nepieciešamas pārmaiņas, tajā pašā laikā, neticu, ka ar Steam Direct notiks būtiskas izmaiņas. Vislielāko kritiku Steam Greenlight saņem par nekvalitatīvu spēļu iekļūšanu Steam veikalā. Ja tagad viss tiks automatizēts un cena būs zemāka par 1000$, tad tas tikai vēl vairāk atvieglos darbu visiem Unity assetu flipiem. Vairs nebūs jāuztraucas par procesu Steam Greenlight un vārti ir atvērti jebkuram. Ja cenu noteiks lielāku par 1000$, tad varētu būt atkal jaunas problēmas tieši mazajiem, neatkarīgajiem spēļu izstrādātājiem, jo šī summa nav nemaz tik maza, jo īpaši no mazāk attīstītām valstīm. Pieņemu, ka parādīsies visādi izplatītāji, kuri piedāvās apmaksāt noteikto summu pretī dodot noteiktu procentu no spēles ienākumiem.
Manuprāt, labākais veids kā varētu uzlabot Steam Greenlight ir ar speciālu amatu, kuratoriem, kuri izskatītu spēles un tad tām dotu zaļo gaismu. Bet tā kā Valve visu cenšas automatizēt, tad neuzskatu, ka Steam Direct minētās problēmas atrisinās.
Jāatceras, ka Steam kopumā ir bizness un Steam Direct būs vēl viens papildus veids kā viņiem nopelnīt. Steam veikalam nav izdevīgi, ka tirgū nonāks mazāk spēļu.
Domāju, ka Steam Direct cena varētu būt ap 500$ vai arī nedaudz zemāka.
Vladimirs Slavs (Blades of Righteous, Frequent Flyer)
Uzskatu, ka Steam Greenlight ir nepieciešamas pārmaiņas, jo šobrīd šī sistēma nav pārāk perfekta. Spēles bieži tiek palaistas tikai tāpēc, ka par tām ir pirktas balsis pret spēles atslēgām, līdz ko tā būs publicēta Steam veikalā. Neesmu pārliecināts par to, kā to varētu kontrolēt, tomēr ja Valve vēlas mainīt esošo tendenci, būtu jāmeklē pilnīgi jauns risinājums. Šo jauno vienreizējā maksājuma politiku saistu tieši ar šiem meklējumiem. Iespējams šī sistēma tiešām ļaus filtrēt sliktākas spēles, kuras iekļūst Steam, pateicoties bezmaksas spēļu atslēgu dalīšanai pret balsīm Steam Greenlight. Ceru, ka pēc šīm izmaiņām Valve pievērsīs uzmanību tam, kas notiek un dalīsies arī ar kādu statistiku, lai arī mēs varētu spriest, cik efektīvi tas darbojas.
Pēc manām domām, ar Steam Direct sistēmu daudzi izstrādātāji varētu padomāt divreiz pirms iesniegs savu spēli, kaut vai tāpēc, ka spēles peļņa var nenosegt Steam Direct izmaksas. No otras puses, iedzīvotāju ienākumi dažādos pasaules reģionos nav vienlīdzīgi, kas varētu būt šķērslis mazajiem spēļu izstrādātājiem no reģioniem, kuri nav tik attīstīti.
Uzskatu, ka cenai jābūt atkarīgai no spēles izstrādātāju reģiona. Vēl varētu skatīties pēc reģioniem, kuros visvairāk tiek publicētas zemas kvalitātes spēles un tajos cenu pacelt augstāku. Ideālajā gadījumā, tas būtu individuāls piegājiens, ja ir redzams, ka spēlei ir potenciāls, tad izskatīšanas cenai nevajadzētu būt pārāk augstai.
Andrejs Kļaviņš (Siege - the card game)
Zināmā mērā gribētos kaut ko caurspīdīgāku vai saprotamāku par to, kā tad īsti šobrīd spēles vispār tiek cauri Steam Greenlight procesam. Pašlaik ir diezgan vāji saprotams, pie kādiem nosacījumiem tas notiek. Risks, protams, ka cilvēki to sāks izmantot. Man gribētos ko šādu: publicēt spēles var visi (bez Steam Greenlight, tikai kvalitātes kontrole, vai spēle strādā, resursi nav zagti u.tml.). Tas vai spēlei pēc tam tiek papildus ekspozīcijas būtu atkarīgs no Valve izvēlēto recenzentu skatu punkta. Uzskatu, ka Steam Greenlight jau sen nestrādā kā tas bija paredzēts, bet to spēļu atlases daļu viņi paši nekad neveiks.
Domāju, ka spēļu tirgus Steam tik un tā augs, tā pat kā spēļu piedāvājums, neatkarīgi no gaidāmajām izmaiņām.
Par Steam Direct cenu runājot, uzskatu, ka to varētu ietekmēt tas, cik daudz Valve par to dos bezmaksas ekspozīcijas pēc spēles publicēšanas Steam veikalā. Ja no tām viņi atteiksies vispār, tad cena varētu būt zema. Pretējā gadījumā, uzskatu, ka cena tik un tā nebūs augsta, visticamāk pāris simti dolāru, lai atvairītu zemas kvalitātes spēļu un nebūtu pārāk augsta naudas barjera neatkarīgajiem spēļu izstrādātājiem.
Arvīds Kokins (TACStrike)
Uzskatu, ka izmaiņas ir nepieciešamas, bet tām nevajadzētu būt tik lielām. Pirmkārt, vajadzētu izmest visu lieko, kas nav saistīts ar jaunu produktu radīšanu (koncepti, kolekcijas, diskusijas).
Otrkārt, potenciālajiem pircējiem jābūt iespējai norādīt, kas viņus interesē, lai viņi varētu pēc iespējas vieglāk atrast tuvākos pieejamos piedāvājumus. Ātrs meklēšanas tests man parāda, ka pirmajā lapā nav absolūti nekā, kas atbilst meklētajam, kaut arī esmu no citiem avotiem redzējis atbilstošas spēles, kuras ir šo procesu izgājušas.
Treškārt, būtu noderīgi turpat uzzināt kaut kādus datus par līdzīgām spēlēm (kuras jau ir pārdošanā), to mērķauditoriju, un kā viņi sasniegti. Manuprāt, Greenlight potenciāls ir tieši mērķauditorijas meklēšanā, un tas vienkārši šobrīd nav līdz galam realizēts.
Par Steam Direct ietekmi uz spēļu tirgu ir grūti spriest, jo konceptuāli Steam nav redzamas nekādas līdzības ar Steam Greenlight. Noteikti atkritīs daži izstrādātāji, kuri nevarēs atļauties par piekļuvi samaksāt, it īpaši ja izvēlētā summa pārsniegs vidējo spēļu izstrādes aprīkojuma cenu. Tāpat atkritīs tie, kuri nebūs pietiekami pārliecināti par panākumiem, bet parasti pārliecības trūkums ir pamatots. Pie konkrētas spēles izskatīšanas cenas vajadzētu pazust viena izstrādātāja veidotām t.s. "shovelware" spēlēm un "asset flipiem", jo tādas spēles visticamāk vienkārši neatmaksātos. Nerodas iespaids, ka klāt nāktu kaut kas jauns, jo publika izskatās vienmēr atvērta neparastām idejām, un parasti lielāko cenzūru veic tieši Valve.
Par ietekmi uz neatkarīgajiem spēļu izstrādātājiem - paredzu, ka internetā uz brīdi parādīsies tukšums vietās, kur šobrīd ir saites uz Greenlight lapām un lūgumi balsot par viņu spēli. Visticamāk kādu laiku katram vajadzēs darīt, kā pats māk, līdz kāds šo tukšumu aizpildīs. Tā varētu būt pilna Greenlight reprodukcija no citiem autoriem, vai vienkārši palielināta aktivitāte tipiskajās neatkarīgo spēļu izstrādātāju pulcēšanās vietās (kā Reddit un TIGSource). Tāpat daļa izstrādātāju varētu pārvākties atpakaļ uz mobilo un web spēļu izstrādi, vai citu veikalu (piem. itch.io), jo tur ir lētāk zaudēt.
Steam Direct cena varētu būt 777$, kam, manuprāt, ir četri iemesli. Vidējās dzīvošans izmaksas dažādās pasaules pilsētās uz vienu cilvēku ir ~ 739$. Apmēram šāda summa ir nepieciešama, lai iegādātos tehniku spēļu izstrādei. Pie šādas summas <100 pārdotas kopijas par <10$ cenu un 33% Valve paturēto naudas daļu neatmaksātos. Un visbeidzot, azartspēlēs tas ir "jackpot" simbols, kas simboliski atbilst tam, ko vajag, lai pelnītu ar spēļu izstrādi.
Imants Zarembo (Rezrog)
Uzskatu, ka Steam Greenlight savā pašreizējā formā ir kaitīgs Steam ekosistēmai un bija jālikvidē vai kārtīgi jāmoderē jau sen. Steam Greenlight var iziet praktiski jebkas (ko bieži vien ir grūti nosaukt par spēli), ja par to ir mākslīgi vai jokojot nobalsojuši Steam lietotāji. Augstāka ieejas barjera Steam platformā, paaugstinot spēles publicēšanas cenu, ir viens no iespējamajiem risinājumiem. Labākais risinājums, manuprāt, būtu Valve aktīvi filtrēt saturu, kas tiek pievienots Greenlight, izveidot noteiktas vadlīnijas un noteikumus, kuriem spēlei jāatbilst, lai tā vispār tiktu parādīta publikai. Kaut kas uz spēļu sertifikācijas procesa pusi, kā tas ir ar spēļu konsolēm, varētu līdzēt. Par to, kā tas varētu ietekmēt Steam spēļu tirgu un neatkarīgos spēļu izstrādātājus pašlaik nevaru spriest, jo ir zināms pārāk maz detaļu. Ievērojami augstāka cena noteikti atsijās daļu pašdarbnieku spēļu. Manuprāt, šīs būs pozitīvas izmaiņas spēļu kvalitātei Steam veikalā, ja Valve nesalaidīs visu grīstē ar savu neiesaistīšanās un nereaģēšanas filozofiju, kas noveda Steam Greenlight līdz tās pašreizējam stāvoklim.
Mazie godīgie izstrādātāji potenciāli cietīs procesā, bet šeit var strīdēties, ka ja tev nav iespējas samaksāt par Steam Direct, lai palaistu spēli Steam veikalā, kāds tai bija izstrādes budžets; cik augsts ir tās "production value"; kādu peļņu tu plāno iegūt no savas spēles? Varbūt Steam nav īstā vieta šādai spēlei? Žēl, ka šīs izmaiņas neskars jau publicētās "asset flip" u.c. briesmīgās spēles un tās netiks izņemtas no Steam.
Cenai noteikti jābūt augstākai nekā pašreizējiem 90 eiro Steam Greenlight, citādi nekas nemainīsies, Valve iegūs briesmīgu spēļu plūdu turpinājumu, kas bremzēs izskatīšanas procesu. Cenai būtu jābalstās uz darba apjomu, ko Valve būs jāiegulda spēles izskatīšanā. Atkarībā no šī procesa sarežģītības pakāpes cena būs augstāka vai zemāka. Jāņem vērā arī statistika, cik nopelna vidusmēra Greenlight padibeņu spēles un jāiestata cena, kas nebūs pievilcīga šādu spēļu izstrādātājiem. Es teiktu, ka 500-1000 eiro varētu būt pietiekama cena. Kā variants Valve varētu par nākamajām spēlēm izstrādātājam prasīt maksāt mazāk, jo tas jau ir pierādījis savu kompetenci.
Elviss Strazdiņš (Bearslayer)
Izmaiņas Steam Greenlight noteikti ir nepieciešamas, jo tirgus ir pārsātināts ar nekvalitatīviem produktiem, un labi neatkarīgie spēļu izstrādātāji šajā “atkritumu kaudzē” var palikt nepamanīti. Pateicoties šīm izmaiņām, neatkarīgie spēļu izstrādātāji, iespējams, pārorientēsies uz citiem tirgiem (AppStore, Google Play), bet Steam paliks tikai tie izstrādātāji, kuri būs gatavi investēt savās spēlēs un ticēs, ka tās ir spējīgas nopelnīt. Es uzskatu, ka par spēles iesniegšanu būtu jāmaksā vismaz 500$, taču nebrīnīšos, ja cena būs augstāka.
Ritvars Luksis (Black Rose)
Izmaiņas Steam Greenlight sistēmā ir nepieciešamas, jo arī Steam ir jāaug un jāattīstās. Kā miermīlīgāka alternatīva varētu būt spēļu novērtēšanas sistēma, kurā pēc kaut kādiem kritērijiem žūrija noteiktu spēles kvalitātes pakāpi (piemēram, pēc spēles apjoma), bet, protams, objektīvi novērtēt mākslu ir ļoti grūti.
Steam piedāvātās izmaiņas atsijās nenopietnos izstrādātājus un kopumā uzlabos tirgū atrodamo spēļu kvalitāti. Mazliet skumīgi, ka cena par pieteikšanos varētu būt četru ciparu skaitlis, kas uzreiz samazina iespējas visiem "mazajiem, bet centīgajiem", kuros, manuprāt, slēpjas daudz talanta. Tomēr, tādus cilvēkus arī šādi šķēršļi nespēs apturēt. Galvenais jau ir atsijāt tos gružus, spamerus.
Es ceru, ka uzstādītā cena būs mazāka par 1000€, ideāli, ja ta tā būtu no 100 līdz 600 eiro. Manuprāt, labs risinājums būtu cenas pielāgošana atbilstoši uzņēmuma apjomam.
Līdzīgi raksti: