Ziņas
Kā sagatavoties spēļu izstādēm?
Mārketings ir grūts ikvienam neatkarīgajam (indie) spēļu izstrādātājam. Jums ir jāatrod veidi, kā spēlētājiem ļaut uzzināt par jūsu spēli, lai varētu pārdot pēc iespējas vairāk spēles kopijas. Viens no veidiem, kā nonākt pie spēlētājiem, ir apmeklēt dažādus nozares pasākumus, tajā skaitā spēļu izstādes.
Pirms piesaki dalību kādā izstādē, ir jāsaprot, ko no tās vēlies saņemt pretī. Ir arī jāsaprot, kāda veida un uz ko precīzi tā ir orientēta un kāda varētu būt attiecīgās izstādes auditorija. Var aiziet uz izstādi, nolikt stendā datoru ar spēli un gaidīt, kad viss notiks pats no sevis. Šādā gadījumā labāk negaidiet neko, jo visticamāk nekas nenotiks.
Izstāde var sniegt:
Spēles testētājus. Tas ir īpaši noderīgi, ja to apmeklējat ar spēles demo versiju, jo nekur citur nebūs iespējams vienuviet vienas dienas laikā saņemt pat simtiem viedokļus par spēli, kuri būs patiesāki un reālāki, nekā, ja, piemēram, lūgtu cilvēkiem pēc tam par to jums uzrakstīt. Emocijas, kuras redzat klātienē, būs vispatiesākās.
Publicitāti savai spēles kampaņai. Ja jūsu spēle izstādes laikā atrodas, piemēram, Steam Greenlight, Indiegogo, Kickstarter, vai kur citur, tā ir lieliska vieta, kur gūt papildus balsis. No pieredzes ar Lāčplēsi, kad bijām Casual Connect, Greenlight lapā saņēmām komentārus, kas sākas ar tekstu, "spēlēju spēli Casual Connect...", un papildus apmeklējumu lapai, pat tad, ja šī izstāde nebija tik ļoti orientēta uz masām ar spēļu spēlētājiem, bet vairāk uz sadarbības meklēšanas iespējām un kontaktu dibināšanas. Iespējams, pateicoties Casual Connect, mūsu spēle izturēja Greenlight 10 dienās.
Kontakti. Jūs nekad nevienā izstādē nevarat zināt, kas ir tie cilvēki, kas spēlē jūsu spēli. Starp šiem cilvēkiem var būt pārstāvji no dažādiem uzņāmumiem, izplatītāji, mediji, jebkas, kas tev var noderēt spēles izstrādes procesā un publicitātes gūšanā.
Stends
Dažādās izstādēs neatkarīgajiem (indie) spēļu izstrādātājiem paredzētie stendi atšķiras no pārējiem stendiem, un jums jau ir paveicies, ja jums tiek piedāvāts galds un krēsls. Ņemot vērā dažādus izstādes rīkotāju ierobežojumus, noteikti par tiem būtu vērts painteresēties. Var būt liegts noteiktus cm uz āru izvietot jebkādus materiālus (piemēram, baneris, kas ir uz zemes, nevar tikt izvirzīts uz āru, lai to labāk pamanītu, bet tam jābū atvēlēto m2 iekšpusē).
Jebkurā gadījumā, ja jums līdzekļi to atļauj, personalizētāks stends vienmēr piesaistīs vairāk uzmanības, kā pliks datora monitors.
Dators
Noteikti pārliecinieties, ka jūsu līdzpaņemtais, vai uz vietas iznomātais dators ir pietiekami aprīkots ar visu nepieciešamo, lai jūsu spēle pienācīgi uz tā strādātu.
Arī ekrānam, uz kura tiek spēlēta jūsu spēle, ir liela nozīme. Pavisam vienkārši, jo lielāks būs ekrāns, jo vairāk piesaistīsiet savu uzmanību. Protams, ja uz izstādi dodaties tālākā braucienā ar lidmašīnu, ir vērts painteresēties par monitora nomu attiecīgajā izstādē uz vietas. Dažkārt tehnikas noma uz vietas var būt lētāka kā papildus bagāžas līdzņemšana. Papildus ieguvums no nomātas tehnikas ir tāds, ka, ja izstāde notiek vairākas dienas, tad jums nav jāsatraucas par tās atstāšanu stendā uz nakti, kā tas būtu, ja tā būtu jūsu tehnika.
Skaņa. Izstādes kopumā mēdz būt ļoti skaļas. Ja vien jums pašiem nav pieejama skaļa audio sistēma, kuru ērti pārvietot, vai arī jums nav žēl naudas, tad visticamāk, papildus investīcijas tajā nav vērts ieguldīt speciāli izstādei. Tomēr, ja skaņa spēlei ir svarīga, tad var izmantot austiņas, taču ne visi spēlētāji gribēs tās vilkt galvā.
Mārketinga materiāli
Galds un monitors ar datoru izstādēs gluži neizskatās pietiekami uzrunājoši, lai pie jums nāktu klāt spēlētāji. Parasti vajadzēs papildus mārketinga materiālus. Stendu jums vajadzētu uztvert kā instrumentu, kas promotē jūsu spēli un veido tās koptēlu. Reizēm pat pieskaņota galdauta uzklāšana uz galda var izmainīt stenda vizuālo tēlu un noskaņu. No sākuma gan jāpainteresējas, vai izstādes organizētāji jau nav nodrošinājusī vienotas krāsas galdautus visiem stendiem, ja jums tas ir aktuāli. Galdauti reizēm pilda arī maskējošu funkciju, pāris metri auduma gabala, kas pieskaņoti spēlei, var sniegties līdz grīdai un noslēpt visus datora vadu nesmukumus zem galda, kā arī varat tur paslēpt to, ko nebūtu vēlams turēt redzamu stendā. Arī galdautu var izmantot kā mārketinga materiālu, kaut vai uzlīmējot uz tā izgrieztus kvadrātiņus, kuri veido QR kodu.
Dārgāk ir stendā izvietot banerus un plakātus. Pirms apsvērt tādu pasūtīšanu, noskaidrojiet, vai jums attiecīgo izmēru būs kur novietot vai piestiprināt.
Mazāki mārektinga materiāli
Vizītkartes. Tās noderēs jebkurā izstādē, jo īpaši, ja meklējat, piemēram, spēļu izplatītājus. Pārliecinieties, ka jūsu vizītkarte jūs reprezentē pienācīgi un atspoguļo to ko vēlaties.
Skrejlapas. Arī tādas var būt noderīgas, ja jums tās ir. Svarīgi atkal saprast, ko ar tām vēlaties pateikt un panākt. Rēķinieties, ka dodoties prom no izstādēm, liela daļa skrejlapu ir atrodama miskastēs kā lieka makulatūra. Mans padoms, ja veidojat skrejlapas, tad pēc iespējas mazākas un kodolīgākas. Cilvēkiem parasti nepatīk staigāt apkārt ar lielām lapām, un mazākas būs arī lētākas. Apdomājiet arī, lai informācija uz tām būtu tiešām lietderīga jūsu potenciālajam spēles pircējam, vai arī kādam citam, atkarībā, kādi ir jūsu iztādes dalības mērķi.
Uzlīmes. Līdz šim lielākajā daļā izstādēs esmu novērojusi, ka uzlīmes cilvēki ņem ļoti labprātīgi (ir gan arī atsevišķi uzlīmju kolekcionāri, kuri pat nespēlē spēles, bet staigā apkārt un tās vāc). Arī šeit vajadzētu padomāt par informāciju, ko uz tām likt. Ja vēl esat mazi un nevienam nezināmi, nebūs īpaši prātigi uz uzlīmēm uzlikt tikai smuku jūsu spēles logo vai varoni, jo, aizejot mājās, spēlētājs pat var neatcerēties, kas tas bija un diez vai arī speciāli internetā ko vairāk meklēs. Tāpēc jums vajadzētu uz tām būt arī kādam aicinājumam uz darbību (call to action), piemēram, kā jūs atrast sociālajos tīklos vai kādā no veikaliem, kur jūsu spēle tirgojas.
Rokassprādzes un citas lietas, kas prezentē jūsu spēli. Doma jau tā pati kā jebkuram citam mārketinga materiālam, bet jums ir jāsaprot, cik lielu budžetu tam varat atvēlēt.
T-krekli – ja tava spēle ir vēl nevienam nezināma, maz arī ticams, ka kāds vēlēsies iegādāties jūsu spēles krekliņus, tomēr par skādi nenāks, ja uztaisīsiet sev ar spēli identificējošu T-kreklu, lai, pienākot pie jūsu stenda, uzreiz būtu skaidrs, ka jūs spēsiet par spēli pastāstīt ko vairāk un neesat viens no skatītājiem.
Pati spēle
Pārliecienieties, ka jūsu spēle tik tiešām ir piemērota rādīšanai izstādē, jo īpaši, ja tā vēl ir izstrādes stadijā. Ņemiet vērā, ka ļoti daudzi tikai skatīsies kā citi spēlē, ejot garām vai vienkārši staigās garām un ekrānā neredzēs neko tādu, kas teiktu: "nāc un paspēlē mani!" Kaut vai uzlieciet, lai, ja jūsu spēli ilgāku laiku neviens nespēlē, ekrānā rāda spēles treileri, kas uzrunātu to nākt pēc tam spēlēt.
Vadība
Izstādes laikā nebūtu ieteicams cilvēkiem skaidrot, kā spēlēt spēli. Kad spēlētāji nopirks jūsu spēli veikalā, jūs viņiem blakus nebūsiet. Tomēr, ja jūsu spēli kontrolēt ir sarežģīti un kontroļu iemācīšana (tutorial) spēlētājam ir pārāk ilga, tad var noderēt kaut vai uz lapiņas izprintēta un priekšā nolikta instrukcija, ko kura poga dara. Tomēr atcerieties, ka šādas lapiņas spēlētājam pēc spēles nopirkšanas veikalā priekšā nebūs, tāpēc atcerieties par pamācību.
Spēles garums
Protams, ir jauki, ja jūsu spēli viens spēlētājs spēlē 40 minūtes, bet, ja esat ieinteresēts, ka to izmēģina pēc iespējas vairāk spēlētāju, padomājiet par īpašu spēles demo versiju, kas parāda jūsu spēles galveno būtību, piemēram, saturot elementus no dažādiem pilnās spēles līmeņiem. Tādējādi arī spēlētājam būs “izspēlētas spēles sajūta”, kad viņš būs pabeidzis šo izstādes versiju. Parasti vienai spēles sesijai nevajadzētu būt garākai par 5-10min.
Spēles atslēgas
Protams, jūs izstādē varat dalīt bezmaksa savas spēles atslēgas, bet drukāt atslēgas būs dārgāk kā drukāt vienādas vizītkartes, jo katrai kartītei būs unikāla atslēga. Ja jūs to plānojat darīt, neatlieciet to uz pēdējo brīdi, jo šāda drukāšana ar unikālām atslēgām prasīs ilgāku laiku. Pretējā gadījumā varat izprintēt kartītes ar brīvu vietu atslēgai, kuru pēc tam ierakstīt ar roku, bet šādu darbu nevienam nenovēlu. Vienīgi jāatceras, ka pārāk daudz bezmaksas atslēgas devalvēs jūsu spēles vērtību, tādēļ ir vērts pievērst uzmanību tam, cik daudz un kam tās dalāt.
Dalība bez stenda
Parasti izstādēs nav aizliegts staigāt apkārt ar savu mobilo ierīci vai plecos speciāli iekarinātu datoru un piedāvāt izmēģināt savu spēli izstādes dalībniekiem. Jārēķinās, ka pašiem jābūt atraktīviem un gataviem uzrunāt cilvlēkus, līdz ar to, jo aktīvāki būsiet, jo vairāk uzmanības saņemsiet.
Nobeigums
Neatkarīgi no tā, cik liela ir izstāde, jūs varat tajā atrast kādu labumu savai spēlei. Noteikti paši esiet aktīvi un radoši, lai tajā pavadītais laiks ir izmantots lietderīgi un produktīvi! Pieadlieties izstādēs, jo tajās varat gūt ne tikai popularitāti savai spēlei, bet arī lielisku atgriezensiko saiti no reāliem spēlētājiem ar reālām viņu emocijām, kā rezultātā dienas beigās būsiet noguruši, bet tik un tā gandarīti par padarīto!
Līdzīgi raksti: